Levenskunst made in China

Het is niet altijd duidelijk waarom we de dingen doen die we doen. Niet voor anderen, ook niet voor onszelf. Zo trok ik vorige week naar Peking om de kunstmarkt te ontdekken en van de Chinese cultuur te proeven. Zonder te weten wat ik zou ontdekken en of het me zou bevallen. Maar ik had een vermoeden en leef met de overtuiging dat verandering van omgeving doet leven. Dus hup, zo gebeurde.

Het is trouwens niet voor niks dat kunstenaars vaak verhuizen en op andere plekken in de wereld gaan leven en werken. De idee van de “kunstenaar in residentie” is ondermeer daardoor zo aantrekkelijk en succesvol. Maar dit geheel terzijde.

Welstellende Chinezen zijn verwoede verzamelaars van de Westerse moderne kunst. Intussen kent men er de Internationale kunstmarkt en toont de Chinese kunst heel herkenbare en treffende invloeden van Westerse en Europese kunst. Dat werd duidelijk bij een bezoek aan het 798 art district in Peking. Dit is een vijftig jaar oude wijk waar militaire fabrieken omgetoverd werden tot kunstencentra en galerijen in een unieke architecturale stijl. Er leeft een bloeiende artistieke gemeenschap die voor een Belg vreemd genoeg niet eens zo anders aanvoelt.

Ik wandelde er de PIFO Gallery binnen en werd helemaal stil van het prachtige werk van Wang Jian. Wang Jian is een opkomende Chinese kunstenaar, veertig jaar en met werk dat de Chinese versie is van het Westers Abstract Expressionisme. Wang Jian leeft en werkt momenteel in Peking. Alhoewel hij artistiek geschoold is, werkte hij als jongeman jaren als treinbestuurder terwijl hij een grondige zelfstudie in literatuur, kunst, geschiedenis en zen voltooide. Hij ging eveneens aan de slag als monteur, TV-regisseur, art director en ontwerper. Uit een gesprek met de Gallery Director begreep ik dat alles wat hij ooit meemaakte, leerde en bestudeerde deel is gaan uitmaken van zijn werk. En die diepgang voel je wanneer je de expo “nothingness was not” binnen wandelt. Zijn werk, zowel abstract als minimalistisch, schilderkunst als fotografie refereert naar de Oosterse Zenfilosofie, zijn groeiende kennis over de Westerse cultuur en toont een maturiteit, zelfvertrouwen en verfijning waar je helemaal stil van wordt.

Ik ben dankbaar dat ik dit mocht ontdekken. Alsof dit werk daar netjes op me hing te wachten in het gezelschap van de vriendelijke en fijnbesnaarde Gallery Director waarmee ik meteen naar de kern van het werk kon duiken.

wangjian_jiangnan-h1
Wang Jian, Jiangnan H1, 2015
wangjian_jinze-s1
Wang Jian, Jinze S1, 2016
wangjian_jiangnan-s1
Wang Jian, Jiangnan S1, 2015
wangjian_jiangnan-h2
Wang Jian, Jiangnan H2, 2015
Wang Jian, Huantie H10, 2016
Wang Jian, Huantie H10, 2016

Elders in een galerie botste ik op onderstaand opschrift.

20161018_110707

De Chinese cultuur, geworteld in onder andere het Taoïsme kent een boeiende focus op onsterfelijkheid die pragmatisch vertaald wordt naar een lang en gezond leven. Voor de traditionele Chinese anatomie was het lichaam een microkosmos van het universum. Het bevatte de tegengestelde yin en yang, de levensadem, een uitgebreide reeks inwendige Goden met als krachtige tegenspelers drie saboterende wormen. Voor de Taoïsten gaat het allemaal om balans en respect. Hiervoor werd een uitgebreide reeks oefeningen ontwikkeld om het lichaam in staat te stellen ontspannen en in evenwicht te zijn, te buigen en daarmee alle lichaamsdelen van leven te laten doorstromen en de strakke delen zacht te maken. Deze prachtige en buitengewoon weldadige oefeningen behoren tot de meest blijvende en zichtbare vormen van taoïstische invloed op de huidige Chinese cultuur.

20161021_094626Dit park rond de Taoïstische “Tempel van de hemel” in Peking – alsook heel wat andere parken en pleinen – biedt dagelijks aan honderden mensen de ruimte en de toestellen om gedurende enkele uren te werken aan hun gezond en lang leven. Het is hun manier om de druk van het hectische leven aan te kunnen.

Ik geloof dat de volgende keer ik naar een park ga (ook hier in Gent of elders) ik een iets lossere broek draag. Kwestie van de benen te kunnen strekken.

Worstel jij met je energiebeheer? Of met andere valkuilen (zoals perfectionisme, gebrek aan klankbord, keuzestress, uitstelgedrag) die de uitvoering van je idee afremmen? Lees dan zeker verder. Dit aanbod progress coaching in een groepje van vijf solo-ondernemers uit de creatieve industrie biedt je de kans samen non-stop vooruitgang te boeken over een periode van zes maanden. Het reikt je een klankbord aan en zorgt voor een structurele opvolging zodat je minder twijfelt en vlotter beslissingen neemt die je project sneller naar een volgende fase brengen. Je motivatie krijgt een boost en je boekt aantoonbare vooruitgang want je kweekt de reflex om niet alleen intenties te formuleren, maar ook actie te ondernemen richting je doel. Resultaat? Je groeit ver boven je mogelijkheden die je nu ziet. En ook omdat samen zoveel leuker is (ter afwisseling) dan alleen. Alle info (data, budget enz.) vinden jullie hier. We starten op 15 november

 

Bron: Martin Palmer, Wat is Taoïsme? Wegen naar innerlijke wijsheid. Kosmos-Z&K Uitgevers, Utrecht/Antwerpen, 1993

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *