Mark Twain (1835 – 1910)

Deel dit bericht

Ratio en emotie, conclusies en actie, angst en moed.

Sinds de lancering van mijn blogsite heb ik nogal wat mensen gesproken over self-marketing. Met vele positieve en enthousiaste reacties tot gevolg. Maar ook met tal van uitnodigingen tot gesprek en vragen. Soms zelfs angstige vragen.

Vooral van mensen die reeds aan het roer staan van hun eigen activiteiten en die wat extra inspanningen rond self-marketing kunnen gebruiken. En bovendien de moed hebben ervoor te kiezen. Want ja, moed is nodig om je self-marketing aan te pakken. Vanwege dat korte eerste woordje. Want het gaat over jou. Over jouw talenten, jouw vaardigheden, jouw drijfveren, jouw resultaten, jouw creaties, jouw positie, jouw plannen, jouw toegevoegde waarde, jouw kennis, jouw overtuigingen. Kortom jouw verhaal. En dat is delicate materie. Kwetsbare materie vooral. Self-marketing vraagt moed, want je stelt je heel kwetsbaar op.  Gelukkig steekt Mark Twain (1835 – 1910, Amerikaans schrijver) ons een hart onder de riem. “Courage is not the lack of fear. It is acting in spite of it.”

Naast die ondernemers met kritische vragen, zijn er de vele mensen in onze omgeving die voelen dat ze op een keerpunt komen in hun loopbaan. Ieder heeft daar zijn eigen redenen voor. Maar dat besef verlamt hen wel eens door de ontelbare onbeantwoorde vragen die hiermee samenhangen. Dan toch maar als zelfstandige starten en voor mijn eigen winkel (merk) werken? Of toch maar die gouden kooi verlaten en kiezen voor de voldoening van een materie die je intrinsiek boeit, je passie durven volgen? Is het wel verstandig dat zijspoor in te slaan in tijden van crisis? En dan lees je dit artikel over Marc Michils (ex CEO Saatchi & Saatchi en 1 van mijn eerste bazen in de reclame) die het grote geld voor het goede doel ruilt. Schoon. Echt waar. Altijd al een schoon mens geweest. Ook hij is moedig en durft zich kwetsbaar op te stellen om niet in het “métro boulot dodo” ritme vast te raken. Knap, ik kan er alleen maar bewondering voor hebben. Ik denk dat ik er een held bij heb sinds dit weekend. (Maar blijven die moeilijke vragen door je hoofd spoken en vind je het moeilijk je gedachten te ordenen, dan kan deze m.a.p.s., the four pillars of creative job fulfillment van Jason Theodor soelaas bieden).

Ik werd vooraf getroffen door de verwijzing die Marc maakt naar de Canadese Neuroloog Donals S. Calne (1936) die stelt dat het essentiële verschil tussen ratio en emotie is dat emotie tot actie leidt en ratio tot conclusies. We hebben emoties nodig om vooruit te komen en zelf onze toekomst in handen te nemen. Is het enthousiasme, geloof, naïviteit, angst, verbetenheid, bewondering of verontwaardiging, allemaal goed. Maar niet makkelijk. Naast je rationele denkoefeningen en nodige inzichten, heb je één van deze (of andere) emoties nodig om je plan of project te verwezenlijken. Is het angst, haak dan niet af maar laat die angst het teken zijn dat je met iets belangwekkend bezig bent. De afwezigheid van angst is verontrustender.

Door welke emoties wordt jij gedreven?

Eén reactie

  1. Charlotte… we worden gedreven door verlangens maar jammer genoeg zetten ontelbare onbeantwoorde vragen de rem op de realisatie ervan. Je verwoordt dat heel mooi in bovenstaand artikel. Sociaal-maatschappelijk heb ik waarschijnlijk heel wat opgeofferd, maar daar zal ik nooit een seconde spijt van hebben. Integendeel want ik geloof dat we elk op onze manier een bewustwordingsproces doorlopen.

    Ik vind het knap dat steeds meer mensen effectief de moed vinden die nodig is om de stap te zetten in de richting van zelfrealisatie. De keuze om de verwachtingen van je omgeving even aan de kant te schuiven en prioriteit te geven aan wat je echt wilt. De beslissing nemen om je los te trekken uit de zogenaamd veilige omgeving.

    Op 5 mei 2012, nog niet zo lang geleden dus … heb ik een project-gerelateerde emotie ervaren die ik omschrijf als iets wat een grotere impact op me had dan verliefdheid. Ik kon niet meer slapen en op een week tijd werkte ik de basis uit voor het non-profit project dat ik de komende jaren wil uitbouwen.

    Het besef dat het belangrijk is om mijn zelfstandig statuut in die context te behouden, activeert bovendien mijn gedrevenheid op zakelijk vlak. Ik beleef meer plezier dan ooit tevoren aan mijn job omdat ik weet dat die me de kansen bood en biedt om dit project te realiseren. Non-profit en profit gaan bij mij momenteel hand in hand.

    Ik deel dit om aan te geven dat emoties inderdaad een activerend effect hebben. Wees alert en grijp de kansen wanneer ze zich aandienen! Als je voor iets kiest met je hart zal je gedreven worden in de richting van de resultaten waar je naar verlangt. Wel opletten dat je geen te hoge verwachtingen stelt want dit kan demotiverend werken! Het vraagt meestal meer tijd dan ons lief is om de vooropgestelde resultaten te bereiken. Never give up!

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang de nieuwsbrief

Tweemaandelijks inspiratie in persoonlijke ontwikkeling voor ondernemers en leiders inclusief het gratis ebook “Waarom de meeste ondernemers werken met mensen moeilijk vinden. En hoe dat niet zo hoeft te zijn.”