Wordt vervolgd

Wanneer je iemands levensverhaal leest of hoort, is dat zelden één consistent verhaal. Idem voor de complete overzichten van artistieke oeuvres. Neen, het bestaat veelal uit verschillende hoofdstukken die samen één geheel vormen.

Heel regelmatig krijgen we de vraag: En? Waar ben je allemaal mee bezig? Sommigen zitten verlegen om deze vraag omdat een langdurig project steeds hetzelfde antwoord dicteert. Terwijl ik telkens het gevoel heb dat ik van het ene verhaal in het andere verzeild raak. Het voelt soms vreemd, maar het is normaal. En spannend! Want het wordt telkens vervolgd.

Moeilijker wordt het wanneer je jouw verhalen niet consolideert. Heb je het gevoel dat je professionele loopbaan of creatieve praktijk een andere kant opgaat? Benoem dan deze evolutie. Door je verhaal te formuleren en te delen, krijgt het ook richting en vorm. Je kan dit doen door erover te schrijven voor jezelf. Door erover te bloggen, of door gesprekken aan te gaan. Zo laat je je oude verhaal achter je en geef je je nieuwe verhaal vorm. Het gevaar is dat wanneer deze verhalen uitsluitend bij ideeën blijven en niet geconsolideerd worden in uitvoering, je zoek raakt in het geheel. Dan kom je tot de confrontatie dat alles blank wordt en je het gevoel krijgt helemaal opnieuw te moeten beginnen. Wat eigenlijk een dwingende uitnodiging tot actie is.

Toen ik afgelopen week na een prachtig concert van Anima Eterna in gesprek was met een bevriende fotograaf kreeg ik daar een veelgehoorde verzuchting te horen. Binnenkort heeft hij op uitnodiging van een gerenommeerd huis een serie toe te lichten. Maar wat zou hij erover vertellen? Hij had geen idee. En dan merk je dat elke serie werk haar eigen verhaal heeft. Het uitgangspunt is verschillend, de context is bepalend, het resultaat anders, net zoals het effect op je publiek of klanten. Dus elke serie verdient een apart “verhaal”. Dit verhaal is de eerste stap in de marketing van je werk. Het is een kort stukje tekst – in artistieke kringen ook wel eens “artist statement” genoemd – dat je kan inzetten om de perceptie van je werk te sturen en je publiek of partners met je werk te laten verbinden. Meer hierover in “about”. Het goede nieuws is dat aan de hand van enkele gerichte vragen dit verhaal komt bovendrijven. Ook bij diegenen die beweren niet in woorden te denken maar in beelden.

Als collectief is dat nog moeilijker. Heb je samen met verwante geesten een studio of onderneming? Dan is een voortdurende communicatie nodig om op dezelfde verhaallijn te blijven. Dat is een blijvende uitdaging. Want alles verandert voortdurend. Allerlei omstandigheden kunnen ervoor zorgen dat het collectieve verhaal zoek raakt. Denk maar aan rebrandings, verhuis, veranderingen in het team, uitbreiden van de activiteiten, persoonlijke evoluties van kernfiguren enz. Daag jezelf dan uit tot het schrijven van het collectief verhaal.

Dus bedenk je verhaal, praat erover, schrijf het en vertel het. Hoe meer, hoe beter het wordt. Is jouw pad één lange dikke roman met grondige uitdieping van de personages rond een centraal thema met één enkele verhaallijn? Prachtig. Of is het een verrassende bundel van prikkelende kortverhalen, ook goed. Of lijkt het eerder op een serie van enkele boeken rond verschillende thema’s die op elkaar voortbouwen? Straf. Zolang je je verhaal maar vormt. Ook al weet je niet wat de som van jouw verhalen uiteindelijk wordt. Maar één ding is zeker, in the end wordt elk verhaal een collectors item.

Rembrandt_2philosophersRembrandt – Twee filosofen in gesprek, 1628

In de workshop self-marketing bouwen we samen jouw merk door het formuleren van je merkbelofte en het schrijven van je verhaal. Specifiek voor dat laatste staat er binnenkort een testworkshop op til. Wordt vervolgd!

Bron: Have you changed your narrative lately? Sarah Kathleen Peck, 21/10/14

 

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *